Czasy, w których VR był wykorzystywany wyłącznie w celu rozrywki, dawno już minęły. Sprzęt ten znajdzie swoje zastosowanie między innymi w kinematografii, edukacji, medycynie czy biznesie.
Aby przenieść się w przestrzeń wirtualną i doświadczyć pełnej immersji (przeniknięcia pełni naszych zmysłów w świat internetu), musimy założyć gogle VR, słuchawki, a w dłoniach trzymać kontrolery. Kiedy jesteśmy już zaopatrzeni w taki sprzęt, nasze zmysły są całkowicie odizolowane od świata rzeczywistego, a ruchy ciała są odwzorowywane i przeniesione na inną płaszczyznę.
W tym momencie możemy wcielić się w zupełnie inną postać, podróżować po świecie lub wspiąć się na najwyższy szczyt świata nie ruszając się z domu. Ważnym aspektem jest również dobrze dobrane, realistyczne udźwiękowienie. Uzyskanie takiego efektu jest możliwe dzięki zastosowaniu tak zwanego dźwięku binarnego, który pozwala na perfekcyjne odtworzenie wszystkich detali z realnego świata.
Zapewne wiele z nas odczuwa już spory dyskomfort, związany z panującą obecnie sytuacją na świecie. Jesteśmy zmuszeni do zdalnej pracy lub nauki. Ciężko jest się skupić przez wiele godzin, wpatrując się w ekran monitora i próbując przyswoić przekazywane nam treści. Jest to szczególnie trudne, jeśli większość czasu spędzamy w domu, który raczej kojarzy nam się z odpoczynkiem i relaksem, a nie ciężką pracą.
Na ratunek przychodzą jednak gogle VR. Coraz częściej w wirtualnej przestrzeni organizowane są spotkania biznesowe, wszelkiego rodzaju szkolenia, wykłady, a nawet lekcje dla dzieci. Jest to idealny sposób dla tych, którzy nie potrafią osiągnąć pełnego skupienia, przebywając w domowym zaciszu. Czujemy się, jakbyśmy przebywali w sali wykładowej lub lekcyjnej, kiedy tak naprawdę siedzimy w piżamie na kanapie w salonie.
Jest to świetne rozwiązanie szczególnie dla dzieci, ponieważ o ile dorosły ma poczucie obowiązku i konsekwencji, z młodszymi bywa różnie. Przebywając w przestrzeni wirtualnej, nic nie jest w stanie nas rozproszyć czy też umknąć naszej uwadze. Człowiek uczy się najefektywniej poprzez doświadczenie oraz współudział, wzrasta wtedy nasza aktywność oraz jesteśmy w stanie uzyskać lepsze wyniki w edukacji. Obecnie bardzo brakuje nam fizycznego kontaktu z ludźmi oraz przebywania z nimi we wspólnej pracy. Wirtualna rzeczywistość staje się więc idealną alternatywą, pozwalającą poczuć się tak jak kiedyś.
Technologia VR pozwala nam również no obejrzenie filmu w goglach na komputerze, telefonie, a możliwość taka zaczęła również pojawiać się w kinach. W przypadku oglądania w ten sposób można powiedzieć, że całym sobą przenosimy się do tego świata, możemy się w nim poruszać i czujnie obserwować każdy, nawet najmniejszy element.
Przy pomocy gogli VR możemy obejrzeć zarówno filmy 2D, jak i 3D. Przy takim oglądaniu w trójwymiarze, doznania są większe niż przy klasycznym używaniu okularów 3D w kinie. Możliwości tej technologii na tym się jednak nie kończą. Możemy obejrzeć filmy w 180 i 360 stopniach, rozglądać się i dostrzegać więcej szczegółów.
Korzystanie z technologii VR w tej dziedzinie niesamowicie ułatwia przeprowadzanie szkoleń oraz części praktycznych. Zdecydowanie lepiej pracuje się bez dodatkowego obciążenia stresem, że coś może nam nie wyjść lub możemy coś zepsuć. Nawet jeżeli cokolwiek ulegnie zniszczeniu, to nic takiego się nie stanie – przebywamy przecież w przestrzeni wirtualnej, gdzie wszystko można włączyć od nowa.
Pozwala to bez większych konsekwencji przeprowadzić symulację operacji albo poznać wewnętrzną budowę ciała dowolnego zwierzęcia lub człowieka. Zabiegi tego typu wpływają na ciągłe polepszanie się jakości opieki medycznej. Aplikacje VR wykorzystywane są już nawet w leczeniu, na przykład świetnie sprawdzają się w przypadku terapii bólu.
Swoje zastosowanie znajdą również przy leczeniu pacjenta z klaustrofobii. Kuracja polega na tym, że pacjent przebywający w wirtualnej rzeczywistości stopniowo przechodzi z ogromnych przestrzeni do coraz mniejszych pomieszczeń. Jeśli dojdzie do samego końca, sukcesywnie pozbędzie się uczucia strachu wywołanego ciasnymi miejscami. Jeżeli jednak ulegnie swoim lękom, symulacja po prostu się skończy.
Trwają również nieustanne prace nad stworzeniem takiej aplikacji, która będzie pomagała w rehabilitacji pacjenta poudarowego lub po wylewie.
Zdj. główne: Bradley Hook/pexels.com